Galloway Forest Park

Een 7-daagse autovakantie naar het zuiden van Schotland. In de omgeving van het Galloway Forest Park verblijven we in een luxe bungalow gelegen op het Brunston Castle holiday park, in de buurt van het plaatsje Girvan. #Mustsee's: Culzean Castle, het nabij gelegen Galloway Forrest park en Edinburgh  (al is dat wel wat verder rijden!).

De overtocht naar Schotland!

We vertrekken aan begin van de middag vanuit IJmuiden met de boot naar Newcastle. En arriveren uiteraard ruim op tijd, zodat we nog de tijd hebben om een kijkje te nemen in de haven van IJmuiden.In de haven, dicht bij de pier, ligt een groot visrestaurant waar we een portie kibbeling bestellen en deze traktatie buiten in het zonnetje opeten. De tijd vliegt voorbij en voordat we het door hebben kunnen we al inschepen!

Vooraf hadden we bedacht dat het handig is om alleen een kleine tas met wat toiletspullen, schoon ondergoed en een pyjama mee te nemen. Meer dan dit hebben we tijdens de overtocht waarschijnlijk ook niet nodig. En hierdoor hoeven we niet zo te slepen met grote tassen over het krappe/smalle dek dat ook nog eens propvol staat met geparkeerde auto's.

Als we even later de spullen in de hut hebben gebracht, gaan we naar het achterdek te kijken naar de vrachtwagens en caravans die inschepen. We bestellen een Deens biertje en toasten met z'n allen op het vertrek! Langzaam glijden we uit de haven en zijn we op weg naar Schotland.

De Scottisch Border

Na aankomst in Newcastle rijden snel door naar onze eindbestemming het plaatsje Girvan, waar we de komende dagen beschikken over een luxe zespersoons bungalow met veranda en een fantastisch uitzicht over de vallei van Girvan. Maar zover is het nog niet want we gaan eerst naar Gretna.

Gretna ligt precies op de grens tussen Engeland en Schotland en was vroeger populair als bestemming voor verliefde stelletjes. Deze konden hier zonder toestemming van hun ouders trouwen.

Na Gretna rijden we vanwege de hevige regenval snel door richting Ayr. En onderweg komen door prachtige kleine dorpjes en genieten vanuit de auto van het mooie en licht glooiende Schotse landschap dat aan ons voorbij trekt.

The oval office, Culzean Castle

Tijdens het ontbijt hebben we de plannen voor vandaag doorgenomen. We hebben besloten met de auto te gaan toeren door het Schotse landschap. Via een aantal kleine binnenwegen komen we uiteindelijk terecht bij Culzean Castle.

Dit spectaculair 18e-eeuws kasteel ligt bovenop een klif, vanaf het strand is het kasteel goed te zien en kun je prachtige foto’s maken. Het schitterende interieur van het kasteel is overigens ook de moeite van het bekijken waarden. Tot slot beschikt het kasteel over mooi groot landschapspark met enkele uitgezette wandelroutes, waarvan er 1 loopt naar het strand waarvan je het kastel der goed kunt fotograferen.

Nadat wij uitvoerig het kasteel bekeken en gefotografeerd hebben, lopen we onze eigen wandelroute die ons voert richting het theehuis annex restaurant. Hier eten we de soep van de dag: ‘Scottisch Broth’. Een heerlijke soep die het beste te vergelijken is met een goed gevulde groentesoep met (schapen)vlees.

Edinburgh City

Gisteren hebben we tijdens het avondeten plannen gesmeed voor een dagtrip naar Edinburgh. Een prachtige stad en de hoofdstad van Schotland. Op de wegenkaart lijkt het vlak naast de deur te liggen maar in werkelijkheid duurt de reis naar Edinburgh veel langer dan we hadden verwacht.

Dus let op! Voor alle wegen in Schotland geldt dat de wegenkaart erg misleidend kan zijn; een kleine afstand is in werkelijkheid vaak een flink stuk rijden! Veel wegen in Schotland zijn tweebaanswegen waar de snelheid beduidend lager ligt dan die we in Nederland gewend zijn. Vraag in Schotland altijd naar de reisduur in plaats van het aantal kilometers.

Uiteindelijk komen we net voor de middag aan in Edinburgh. Hier beginnen we vanaf Edinburgh Castle te lopen richting ‘Holy Road Palace’. Al lopende over de ‘Royal Mile’ passeren we onderweg allerlei mooie oude gebouwen en stoppen dan ook regelmatig om foto’s te maken. Na meer dan twee kilometer wandelen over de royale mijl nemen wij lekker relaxed de bus terug naar ons startpunt.

Galloway Forest park

De vermoeiende trip naar Edinburgh heeft ons doen besluiten om het vandaag een beetje rustiger aan te doen. Daarom staat voor vandaag een rustige wandeling door het Galloway Forest Park op het programma. Maar eerst gaan we naar Girvan voor onze dagelijkse boodschappen.

Bij de slager hebben we een praatje over het weer. De slager voorspelt mooi weer, maar vooralsnog is het grijs en grauw. Desondanks gaan we toch voor een wandeling in het Galloway Forest Park. Het 'park' is zo'n 750 vierkante kilometer groot en is het grootste natuurpark in Groot-Brittannië. Het bestaat uit bossen, heideland en meren. Daarnaast is dit het donkerste stukje van de UK waardoor het bij uitstek de plek is om bij helder weer sterren te kijken!

Wij parkeren de auto bij Glen Trool en wandelen vanaf daar een stuk verder rond het meer. Het wordt een korte wandeling vanwege de midgets die ons in grote aantallen belagen! Terug bij de auto breekt plots de zon door en ondergaat Galloway Forrest Park een ware metamorfose.

Bij 'Bruce Stone' gaan de dames lekker in de zon zitten en mijn schoonvader en ik besluiten om nog een korte wandeling richting één van de vele watervalletjes te maken. Dat niet alleen wij van de zon genieten wordt ons snel duidelijk als we op het voetpad een slang spotten. Deze slang – later zal blijken dat het een adder was – ligt zich op te warmen. Op de weg naar ons vakantiehuis stoppen we even bij het bezoekerscentrum om onze waarneming te melden.

Galloway Forest park

Voor ons gevoel duurt de reis ook veel korter en voordat we het beseffen staan we weer in de haven waar ‘onze’ boot al ligt te wachten voor vertrek. De stralende zon doet ons besluiten om op het zonnedek afscheid te nemen van Schotland.

We hebben veel indrukken van Schotland opgedaan tijdens deze vakantie. In ieder geval ben ik zodanig onder de indruk van Schotland dat ik er zeker nog een keer naar toe wil.