Loch Lomond

Een 10-daagse ontdekkingsreis van Callander en de omgeving van Loch Lomond. We bezoeken onder andere de #MustSee's; Queen Elizabeth Forest Park, Loch Lomond, Glasgow, Falls of Dochart, Dewars Whisky Distillery, Loch Katrine. Daarnaast hebben we twee Corberts beklommen de Ben Ledi & Ben Venue.

Naar Schotland!

Ja,ja we gaan alweer naar Schotland! Zoals vele van jullie weten doe je mij geen groter plezier dan op vakantie gaan in Schotland. Tien dagen logeren wij in een huisje dat staat op het Queen Elizabeth Forest Park nabij Strathyre. Echter deze keer gaan we met z’n vieren. Ankie, mijn schoonouders en ik. Ja, ja ik hoor sommige mensen al denken…schoonouders!

Rond 12:00u staan we bij mijn schoonouders voor de deur. Nadat ik alle bagage in de gang heb zien staan, schiet ik helemaal in de stress. Moet al die bagage in hemelsnaam allemaal in de auto!? Met dank aan mijn logistieke achtergrond (ahum) weet ik toch alle bagage netjes kwijt te raken in de kofferbak van de auto. We zijn dus klaar voor vertrek dus op weg naar IJmuiden!

Het is druk op de Nederlandse snelwegen (wanneer niet?) maar zonder noemenswaardige problemen komen we ruim op tijd aan in IJmuiden. Eigenlijk veel te vroeg, maar we benutten onze tijd goed en drinken een borreltje op het terras van een strandpaviljoen in de jachthaven.

Inschepen maar! Hoe vaker je naar Schotland gaat des te gewoner is de bootreis. Bijna als eerste rijden we de boot op en brengen onze spullen naar de aan ons toegewezen buitenhut. En voordat we het goed en wel in de gaten hebben varen we de haven al uit! Op het dek genieten we van het mooie uitzicht en van het diner maken we een erg gezellig en avondvullend programma.

Strathyre Forest Park

Klokslag tien uur rijden we dan eindelijk de boot af op weg naar onze eindbestemming Strathyre. De boot had wat kleine probleempjes met een motor waardoor we een uurtje voor de haven van Newcastle hebben liggen dobberen.

Het links rijden is een 'piece of cake' maar wat me minder goed af gaat is de aanwijzingen van ‘Truus’ – beter bekend als TOMTOM- opvolgen. Herkenbaar? Met een klein half uurtje vertraging zitten we uiteindelijk toch op de goede A69 richting Jedburgh. Voor ons een zeer bekende weg, maar mijn schoonouders kijken hun ogen uit.

Uiteraard stoppen we bij de geijkte toeristische plekjes waaronder de Schotse grens. Daar vernemen we dat de piper zeer recentelijk is overleden. Dus deze keer zonder piper gaan we verder naar Jedburgh, voor een lunch bij Carters Pub / Restaurant. Naar onze eindbestemming is het toch nog een eindje rijden en besluiten daarom om het resterende deel van de reis lekker door te scheuren. Zo gezegd, zo gedaan!

We komen omstreeks half zes aan op het Queen Elizabeth Forest Park waar we de sleutel van het huisje ophalen bij de receptie. Vervolgens laden mijn schoonvader en ik de spullen uit de auto, en ploffen daarna met een biertje in de hand neer op het terras. Een terras dat uitzicht biedt op Loch Lubanaich (circa 20m verder op). We relaxen lekker in de zon,  strak blauwe lucht en een graadje of 26!!

Loch Lubniag in Schotland

Ik ben al vroeg wakker en kijk uit het slaapkamer raam naar Loch Lubniag. Wauw!! De mist drijft laag over het Loch en dit gaat ongetwijfeld prachtige foto’s opleveren! Als ik terug kom ontwaakt de rest en maken we ons klaar voor een toertocht met de auto. We starten in Strathyre en rijden via de A85 en A827 naar de Falls of Dochart.

De waterval is momenteel een kalm stroompje. Terwijl mijn schoonvader en ik een paar foto’s maken raken de dames in gesprek met een Schot die warempel een beetje Nederlands spreekt! Hierdoor voelen ook mijn schoonouders zich meteen helemaal op hun gemak in Schotland...ze zagen namelijk een beetje op tegen de Engelse taal.

Via de noordzijde van Loch Tay rijden we richting Aberfeldy. We stoppen in Kenmore waar we zonder succes Taymouth Castle proberen te fotograferen. Vervolgens stoppen we bij Dewars World of Whisky om enkele souvenirs voor de thuisblijvers te kopen. Nadat de souvenirs zijn geshopt rijden we naar Blair Castle voor de lunch.

In tegenstelling tot onze eerdere bezoeken aan Blair Castle besluiten we ditmaal het kasteel wel te bezichtigen. We hebben zeker geen spijt van dit besluit! Blair Castle is van binnen prachtig en geeft een goed beeld van haar huidige en vroegere bewoners. Overigens is de huidige bewoner niet thuis, hij verblijft voor langere tijd in Zuid-Afrika.

De opvallend zijn de vele hertengeweien in de gang van het kasteel. Deze geweien zijn gelukkig afkomstig zijn van herten die leefde in het hertenkamp, die gelegen in de kasteeltuin. Het zijn gelukkig geen jachttrofeeën.

Ter gelegenheid van een verjaardag eten we vanavond in Pitlochry, in ons favoriete restaurant Fern Cottage. Na het diner rijden we met een volle buik een beetje slaperig door het Schotse landschap dat ligt te baden in de late avondzon. Bij Loch Earn stoppen we om wat mooi foto's te maken van het Loch in combinatie met de ondergaande zon. In de duisternis komen we eindelijk weer aan bij ons vakantiehuisje waar iedereen snel z'n bed opzoekt.

The National Wallace Monument.

Gisteren was een drukke dag en daarom doen we het vandaag rustig aan! Op ons gemak bekijken we vandaag Stirling Castle. Ik vertel mijn schoonouders enthousiast over de historie van het kasteel. Het ontzettend mooi weer en daarom besluiten we in het kasteel, op het dakterras van het restaurant te lunchen.

Vanaf het dakterras hebben we uitzicht op onze volgende bezienswaardigheid namelijk The National Wallace Monument. Deze toren – eigenlijk een folly – is gebouwd in 1860 als eerbetoon aan onder andere William Wallace. Als we bij het monument aankomen besluiten iedereen de toren te beklimmen terwijl ik - wegens hoogtevrees- beneden blijf en geniet van het fenomenale uitzicht.

Ben Ledi (828m).

De afgelopen dagen waren vol gepland met verschillende activiteiten en dit blijkt voor mijn schoonouders toch te vermoeiend te zijn. Daarom hebben zij vandaag een vrije dag en ga ik een Corbet beklimmen. Corbets zijn bergen in Schotland die niet hoger zijn dan 900m.

De Corbet die ik vandaag ga beklimmen is een pittige lady ofwel Ben Ledi (828m). Ik start bij de parking die is gelegen aan het begin van Loch Lubnaig en wandelen met gematigd tempo de berg op. Het is erg warm en onze conditie laat te wensen over. Het gebrek aan training, de steile helling en de vele ‘spooktoppen’ zorgen ervoor dat ik op ongeveer twee derde van de tocht opgeef. Veel te snel heeft de Ben Ledi mij klein gekregen. En ook nu weer een top net niet gehaald, frustratie alom (GrrgghhHH).

Hampden Park in Glasgow

Mijn schoonvader is een echte voetballiefhebber! Speciaal voor hem gaan we vandaag naar Hampden Park in Glasgow, het Schots nationaal voetbalstadion. Hier is het Scottisch football museum gevestigd dat zelfs voor de niet voetballiefhebber  - zoals ik - de moeite van het bezoeken waard is.

Een bezoek aan het museum is inclusief een rondleiding door het stadion. We lopen door de kleedkamers, doucheruimtes, schieten een balletje op het doel in de warming-up area en betreden (bijna) de grasmat met op de achtergrond - het opgenomen geluid - het gejuich van honderden uitzinnige fans. Maar genoeg voetbal! Op naar de Glasgow city!

We parkeren in een Q-park parkeergarage gelegen aan waterloo street. Ik wil graag even mijn Q-park keycard testen. Zou deze ook in Schotland werken? Helaas niet, we moeten gewoon een parkeerkaart nemen.

We nemen een kijkje in de winkelstraten van Glasgow waarbij ik al snel tot de conclusie kom dat Glasgow een super leuke stad is, echt niet te vergelijken met Edinburgh. Shop till you drop en dan weer terug naar ons vakantiehuisje.

Corbet Ben Venue (727m).

Vandaag is (alweer) een rustdag voor m’n schoonouders. En gaan wij wandelen in de Trossachs. Om precies te zijn, we gaan de Corbet Ben Venue (727m) beklimmen. Ik heb nog zo mijn twijfels of het ons dit keer wel gaat lukken om de top te bereiken.

Vanaf het vakantiepark rijden we over de B1234 naar de parkeerplaats onder aan de Ben Venue vanwaar de (deels) gemarkeerde wandeling begint. Daar aangekomen maken we ons klaar voor vertrek. Het is heerlijk weer, de zon schijnt volop maar we houden d’r rekening mee dat het op de top toch meestal iets kouder is.

De wandeling begint met een soort proef beklimming. Een paar kleine maar pittige heuveltjes door het bos en langs een riviertje met watervalletjes zorgen ervoor dat we snel warm gelopen zijn. Als we het eerste gedeelte van route hebben afgelegd komen we net boven de boomgrens uit. Vanaf hier is het pad minder goed gemarkeerd wat voor Ankie minder goed afloopt. Zij zakt namelijk tot d’r knieën in het veen en schrikt daarbij behoorlijk. Nadat ze weer los is lopen we rustig verder naar…… ja, ja de TOP!!!

Op de terugweg stoppen we even om van de omgeving te genieten. En ineens staan ze voor ons, op de flank van de berg, een groep van acht á negen herten die de heuvel af galopperen. Abrupt staan ze allemaal stil. Klaarblijkelijk hadden zij ons niet gezien of gehoord. En net zo abrupt als ze stoppen gaan ze d’r ook weer van door!

SteamShip Sir Walter Scott.

Het is fris buiten. Volgens de weersvoorspellingen gaat het vandaag regenen en onweren. Een flinke weersverandering ten opzichte van de afgelopen dagen. Maar deze weersomstandigheden passen prima bij de activiteiten van vandaag, een rondvaart op Loch Katrine met  en daarna shoppen in Callander.

Loch Katrine is het loch dat de stad Glasgow voorziet van drinkwater. Als we met de Sir Walter Scott over het loch varen zien we waar de inlaten zitten waar door grote buizen het water met behulp van zwaartekracht naar Glasgow wordt getransporteerd.

De Sir Walter Scott is een oud stoomschip dat vanaf de Trossachs Pier naar Stronachlachar vaart. Wat ontzettend leuk is om te doen is fietsen huren en deze meenemen op de boot en vanaf Stronachlachar terug langs het loch te fietsen. Tenminste als het niet regent.

Als wij eenmaal terug in de haven zijn lopen we even langs het souvenirs winkeltje en gaan daarna door naar het restaurant voor een heerlijke lunch. Vervolgens stappen we in de auto en gaan naar Callander om te shoppen. Nou is Callander niet echt een wereldstad dus gelukkig duurt het shoppen niet zo lang.

Bass Rock.

Vandaag alweer de laatste dagvan onze vakantie. Op weg naar boot in Newcastle rijden over de A1 (de kustweg) en stoppen in North Berwick bij het Scottish Sea Bird Center.

Bij het seabird center kan je met een RIB (=bepaald type boot) een bezoek brengen aan Bass Rock. Op deze stenige puist nestelen circa 150.000 Jan van Genten en is hiermee de grootste kolonie van Europa. Helaas voor mij vertrekken de boten op voor ons ongunstige tijdstippen. De volgende keer ga ik zeker mee…

Na de lunch in North Berwick is er een bliksem bezoek aan Tantallon Castle. Dit kasteel is gebouwd in 1350 en was het onderkomen van the Douglas earls of Angus (the Red Douglases). Oja een tip! Vanaf het binnenplein van dit kasteel heb je een prachtig uitzicht op Bass Rock.

We rijden door naar de boot in de haven van Newcastle, waar we ruim op tijd aankomen. Op het zonnedek genieten we met z’n viertjes van de zon, bestellen enkele glazen Deens bier en kijken hoe de Engelse kust langzaam uit het zicht verdwijnt.