Loch Ness & Omgeving

Een 14-daagse ontdekkingsreis van South Loch Ness. In de omgeving van Errogie bezoeken we onder andere de #MustSee's; Loch Ness, Clachtoll Bay, Wester Ross Area, Stoer head Lighthouse, Aberlour Distellery, Culloden Battlefield, Fort George, Inverness en Blair Castle.

Met DFDS naar SchotlandVandaag start onze vakantie en gaan we op reis naar Errogie in Schotland. Maar eerst moeten we ervoor zorgen dat al onze bagage in de auto wordt ingeladen. Elke keer opnieuw verbaas ik me erover dat we zoveel spullen op vakantie meenemen. Ankie bevestigt mijn vermoeden zeer snel met de mededeling: “we gaan 14 dagen op vakantie, dit is het grootst aantal dagen dat wij ooit in Schotland hebben gezeten, logisch dat we meer meenemen”…. En met deze mededeling gaat een stationwagen vol met noodzakelijke spullen op weg naar IJmuiden.

In IJmuiden eten we de (bijna) traditionele kibbeling en gaan vervolgens inschepen. Op de boot ontvangen wij diverse sms-jes van bezorgde familieleden waarin wij worden gewaarschuwd dat het ’s avonds flink gaat stormen. Bij de afvaart is hiervan echter nog niets te merken. Een zonnetje doet ons zelfs uitgeleide, er is absoluut geen sprake van een storm!

Alhoewel.... Later op de avond, zo rond 01:23u, is de boot veranderd in een ware kermisattractie, en wel de rups. Voelbaar heeft de boot moeite met de hoge golfen die worden veroorzaakt door een noordenwind, windkracht 7! Maar ’s ochtends is de storm alweer gaan liggen en omarmt de zon ons alsof er niets is gebeurd.

Errogie in South Loch NessNa aankomst met de boot in Newcastle rijden we via de welbekende Scottish border door naar Jedburgh – voor de lunchstop – en komen om circa 16:00u aan bij ons einddoel voor vandaag, de B&B Balnearn House te Aberfeldy. De  B&B is goed en voelt als een hotel (met Wifi) wat ik zeer op prijs stel als luxepaard.

De volgende dag gaan wij, nadat we boodschappen hebben gedaan bij de plaatselijke supermarkt, beginnen aan onze laatste (reis)etappe naar Errogie en komen omstreeks 15:00u aan bij ons vakantiehuis The Old School House. Dit mooie huis is gebouwd in 1870 en is zoals de naam al zegt een oude school. Wij verblijven in het gedeelte waar vroeger de meester woonde.

Na inspectie van het huis, genieten we van het mooie uitzicht uit de woonkamer op Loch Mohr,  pakken we onze spullen uit, maken Italiaanse lasagne. Na het eten gaat de openhaard aan. Want het is koud (-2) in de highlands van Schotland. Zodra de ogen van vermoeidheid dicht dreigen te vallen gaan we naar bed. Oja, slapen doen we natuurlijk in een bed met een matras voorzien van pocketvering, waarvan de vering in je rug prikt.

Monadhliatd Bergen

Vanuit Errogie dat dus direct ligt aan Loch Mohr, starten we vandaag met onze eerste wandeling. We lopen met de klok mee om het Loch heen, al met al een kleine negen kilometer wandelen. Als we Errogie uit zijn, lopen we eerst naar Loch Farraline dat via een klein kanaaltje verbonden is met Loch Mohr en komen na 2 kilometer uit bij het gehucht Ballindallach waar een prachtig in de bloei staand heideveld ons welkom heet.

Via de brug steken we het Loch over en bij het gedenkteken voor de gevallenen van de eerste wereldoorlog staan we even stil bij dit feit. Onderwijl genieten ik stilzwijgend van het prachtige uitzicht. Het laatste stukje, circa 1 kilometer, lopen we over de B862 terug naar Errogie. Eenmaal ’thuis’ gekomen gaan we lekker voor het huis in de zon zitten en genieten met een kop thee en een boterham met pindakaas van het mooie uitzicht dat wij op Loch Mohr hebben.

Vandaag staat de Wester Ross area op het programma. Met een zonnetje dat voorzichtig tussen de wolken doorschijnt zijn we op weg naar Rubha Réidh en Grainard Bay. Halverwege de A835 stoppen we bij de Falls of Rogie. Deze waterval is een echte aanrader en zeker de moeite van het bekijken waard! Vanaf de hangbrug heb je een mooi uitzicht op de waterval die een verval heeft van iets meer dan 12 meter!

Falls of Rogie

We vervolgen onze weg en rijden via Glenn Docherty en Loch Maree naar de plaats Gairloch. Hier rijden we de B8021 op, richting Melvaig met als eindbestemming Stoer Head. Tot zover is er niets aan de hand. Maar plots wordt de weg, naar de vuurtoren, een soort 4x4 parcours. Via een zeer smalle en steile slingerende weg rijden we langs de kliffen naar de vuurtoren toe, met het idee aldaar in het café te lunchen.

Ik zal de verdere details van deze rit je besparen maar kan je wel verklappen dat ik met klotsende oksels bij de vuurtoren uit de auto stapte. En tot overmaat van ramp blijkt dat het café in de vuurtoren is omgebouwd tot een hostel waardoor mijn lunch zal bestaan uit een aantal ‘snelle jelles’, die we (gelukkig) van thuis hadden meegenomen.

Via Loch Ewe gaan we verder op weg naar Gruinard Bay en eenmaal aangekomen maken wij ons klaar voor een (korte) strandwandeling over het zeer breed strand met zeewater dat azuur blauw is.... Maar helaas vandaag niet! Met mooi weer is het net alsof je op een bounty eiland bent maar helaas gooit het typisch Schotse weer roet in het eten. En onder begeleiding van het typisch schotse weer rijden we via Little Loch Broom naar huis.

Whiskydistilleerderij Aberlour

Vandaag staat in het teken van whisky! Want we - of eigenlijk ik, want Ankie houdt niet van whisky - hebben om klokslag 14:00u een rondleiding bij whiskydistilleerderij Aberlour, gelegen in Speyside.

Via de A96 rijden wij langs de steden Inverness, Nairn en Elgin over de voor vele bekende Whiskytrail. En al snel belanden we in de hemel voor de echte whiskyliefhebbers! De ene whiskydistilleerderij volgt de andere snel op en bij Macallan kan ik (gelukkig) de verleiding niet weerstaan. We brengen een bliksembezoek aan het visitorscentre, kopen daar snel een fles Macallan sherry oak 12yo (die overigens niet standaard in Nederland te verkrijgen is). Tot slot maken  we een paar foto’s van ‘Easter Elchies House’ als bewijs dat we daar zijn geweest.

Ruim voor 14:00u arriveren we bij het vistorscentre van de Aberlour whiskydistellerrij. Dus tijd genoeg om onze sandwiches te nuttigen en leggen daarmee nog vlug een klein bodempje voor de whiskyproeverij later op deze dag. De rondleiding duurt maar liefst twee uur en de gids (mevrouw Mabel) vertelt in geur en kleur alles over het proces dat plaatsvindt om whisky te maken. En natuurlijk is er na afloop alle gelegenheid om in een ontspannen sfeer kennis te maken met de verschillende Aberlour whisky’s. Oja, de haag bij warehouse nummer 6, die enigszins verschroeit eruit ziet, geniet dagelijks van de ‘Angel Share’…

Sight-seeing in combinatie met het groot aantal gereden kilometers heeft er toe geleid dat vandaag gebombardeerd is tot een luierdag. Nou ja luierdag, we gaan boodschappen doen in Inverness en als we d'r toch zijn...ook maar even de stad verkennen!

Inverness in Schotland

Normaliter zou ik vandaag wat berichtjes hebben getwitterd, maar tot onze spijt is ons vakantiehuis door de eigenaresse verklaard tot een wifi-FREE zone. Dus gebruik ik de ochtend voor het bijwerken en/of schrijven van onder andere dit vakantieverhaal.

Het hebben van een eigen huis in Schotland zorgt er ook voor dat het huishouden gedaan moet worden. En een onderdeel van het huishouden is boodschappen doen. De dichtstbijzijnde supermarkt is een TESCO op ongeveer 27 kilometer rijden richting Inverness. Dus combineren we het boodschappen doen maar meteen met een mini-citytrip naar Inverness. In de stad lopen we een kort rondje, shoppen wat en gaan uiteten bij de Italiaan.

Fort George

Enkele jaren geleden zijn we bij Fort George dolfijnen gaan spotten. We vonden het zo mooi om deze prachtige dieren in het wild te zien dat we besloten hebben om vandaag nogmaals naar Fort George te rijden om ons geluk te beproeven. Maar helaas er is geen dolfijn te zien. Gelukkig is het wachten niet echt een straf omdat de zon wel heel uitbundig schijnt... pffhht warm hier hoor!  Wat we wel zien is een hele grote groep Jan van Genten (vogel) die 'vissen'. Zij doen dit door zich van grote hoogte als een torpedo het water in te duiken. Echt een spectaculair gezicht!!

In de middag gaan we naar Culloden Battlefield. De Slag bij Culloden (16 april 1746) was de laatste slag tussen de Jacobieten en het Huis Hannover en de laatste veldslag gevochten op het eiland Groot-Brittannië. Op het slagveld staat een gedenkstenen als herinnering aan de slachtoffers van 1746. Ook zijn er massagraven te vinden waarop de namen van de clans staan vermeld. Het slagveld maakt een diepe indruk op mij.

Highlander cows

Highlander cow

Vandaag lopen we ons rondje rond Loch Mohr nog maar eens. Ditmaal zijn we op zoek naar de Highlander cows die we al eerder in de wei hebben zien staan. Na een beetje zoeken vinden we een deel van de kudde; twee jonge dames een moeder met kalf. Alle Highlander cows staan gewillig model voor mijn camera en Ankie vraag terloops of het kalfje niet in de auto zou passen....

Op- en neer naar Skye. Een bliksem bezoek van de Skye area omdat ik daar al heel veel over heb gelezen en het er ontzettend mooi moet zijn, we zullen zien... Via de A87 rijden we, volgens TomTom in 2uur en 11 minuten naar Skye. Broadford Bay is op Skye onze eerste en laatste bestemming, ik ben dood op van het rijden en heb geen enkele zin meer om verder te gaan. Met Ankie heb ik alvast de afspraak gemaakt om Skye tijdens een andere vakantie in Schotland, te verkennen (red. Inmiddels is duidelijk geworden dat deze belofte niet meer kan worden nagekomen, zie reisverhaal Ontdekkingsreis Blair Atholl in 2014).

Op de weg terug, begeleidt door een een uitbundig schijnende zon, stoppen wij bij haast alle overbekende toeristische bezienswaardigheden, zoals Skye-bridge, The Five Sister, Loch Garry, Loch Cluanie en natuurlijk het overbekende kasteel Eilean Donan. Alleen bij Eilean Donan Castle past zich het weer aan, aan de uitstraling van het kasteel; grijs en grauw.

Eilean Donan

Voor de lunch stoppen we in het plaatsje Kyle of Lochalsh. Hier is vandaag een open dag georganiseerd door de reddingsbootmaatschappij (RNLI). In de haven zijn diverse demonstraties en maken wij van de gelegenheid gebruik om een reddingsboot van binnen te bekijken (altijd al eens willen doen!).

Bij Fort Augustus in de buurt heeft TomTom voor ons een snellere route in petto die ons via de B862 voert naar het in de zon badende Loch Tariff, een prachtig gezicht overigens. Een stukje verder op stoppen we op de parkeerplaats bij om hier te genieten van het fantastische uitzicht op de Monadhliatd Bergen.

Pass of Inverfarigaig

Volgens planning zou ik vandaag de Ben Nevis (1344m) gaan beklimmen. Hiervoor ben ik al weken aan het trainen in de lokale sportschool. Maar een telefoontje naar het Ben Nevis vistor centre maakt duidelijk dat het beklimmen van vandaag niet echt een verstandige onderneming is vanwege het slechte weer en beperkt zicht op de berg.

Maar niet getreurd in de omgeving van ons huis zijn genoeg bergen te vinden. Om eerlijk te zijn de bergen aan de overkant van Loch Mohr zitten me de hele week al verlekkerd aan te kijken. En het weer is in onze omgeving goed; beetje grijze bewolking maar droog. Dus zo gezegd, zo gedaan! Ik klim lekker een klein bergje op! Voor echte alpinisten is deze berg een heuveltje maar vergeet niet dat je in Schotland altijd begint vanaf zeeniveau en de hoogte meters ga je echt in je kuiten voelen. Ook als je alpinist bent neemt dat maar van mij aan.... Boven op de top heb ik een prachtig uitzicht over Loch Mohr en het aangrenzende Loch Farraline.

Loch Ness

Alweer een dagje wandelen? We maken een korte wandeling in de omgeving van de Pass of Inverfarigaig. Volgens het boekje zou het bos hier barsten van de Eekhoorns maar wij zien er geen 1. Toch is de natuur in de Pass of Inverfarigaig overweldigend mooi en genieten we de vergezichten op Loch Ness.

Via een zogenaamde paaltjes route lopen we naar Foyers alwaar we lunchen bij Foyers Store, Post Office & Café. Ondanks de vele functies van dit establishment - wat misschien een beetje kan afschrikken - is de bediening super vriendelijk en het eten smaakt heerlijk. Na de lunch nemen we snel even een kijkje bij de Falls of Foyer en haasten ons naar huis want het weer begint om te slaan. Nog voor het stevig begint te regen zijn we bij de auto en gaan we op weg naar ons huis.

We zijn alweer op de terugreis. Morgen rijden we alweer naar de boot en zijn een dag later in Nederland. Maar voordat het zover is gaan we eerst nog een bezoek brengen aan distillery Dalhwinie. En ja hoor! Met nog een fles whisky rijden we door naar Blair Castle onze vast plek voor de lunch, tenminste als we in de buurt zijn.

Blair Castle

Op de heen weg kwamen we d'r achter dat het aantal leuke restaurantjes in Aberfeldy erg beprekt is. Dus voordat we naar de B&B Balnearn House te Aberfeldy gaan, gaan we eerst even dineren in Pitlochry bij Victoria's (zie ook ons reisverhaal Ontdekkingsreis Pitlochry in 2007).