Pitlochry & Omgeving

Een 9-daagse ontdekkingsreis van Pitlochry, maar deze reis is ook eenbeetje een stedentrip! Want we bezoeken 3 dagen de stad Edinburgh. In de omgeving van Pitlochry bezoeken we onder andere de #MustSee's; Ben Lawer, Queens View, Blair Castle en Pass of Killiecrankie. In Edinburgh gaan we natuurlijk naar; Edinburgh Castle,  de Royal Mile en nog veel meer bezienswaardigheden.

De boot naar Schotland?

Dit jaar geen gemopper over teveel bagage!! We nemen ‘mijn’ leaseauto mee op vakantie. Dit is een ruime stationwagen waar al onze spullen met gemak in passen. Nadat de auto is gepakt rijden we naar IJmuiden waar we de auto parkeren op de pier.

Eenmaal op de boot brengen we onze spullen naar de buitenhut en gaan, na een rondje over de boot, eten in het buffetrestaurant. Na het eten gaan we nog even winkeltjes aan boord kijken, daarna gaan we met de kippen op stok. Want morgen hebben we een lange autorit voor de boeg.

Welkom in Schotland!

Mensen zijn gewoontedieren, wij in iedergeval wel! En daarom rijden we ook dit jaar weer via de A69 naar Jedburgh. Voordat we in Jedburgh aankomen stoppen we eerst bij de Scottish Border grens waar de Piper alweer staat te spelen voor een heleboel toeristen.

We kijken even rond en Ankie gaat dit keer wel met de Piper op de foto! Vanuit Jedburgh gaan we in een keer door naar Pitlochry waar we halverwege de middag bij ons hotel'The Scotsman' aankomen.

Tot onze schrik is het hotel van eigenaar veranderd en daarmee is ook ons kleine Italiaanse restaurantje verdwenen. We vragen ons af waar we dan zullen gaan eten. We besluiten een eettentje - dat van binnen lijkt op een echte Amerikaans diner - te proberen. Dit tentje had zo een decor kunnen vormen in de film Grease.

Ben Lawers

Vandaag is de dag dat we voor de tweede keer een Munro gaan beklimmen. Tijdens de eerste poging - zie onze reis in 2005 - hebben we de top helaas niet gehaald. Daarom zijn we extra gemotiveerd om dit keer wel het hoogste punt van ditmaal de Ben Lawers (1214m) te halen.

Het weer is goed, we hebben de juiste kleding aan, hebben eten bij ons, dus wat kan er ons gebeuren? Het eerste deel van de klim (circa 200m) worden we belaagd door midgets. De deet helpt wel een beetje maar desondanks word ik toch een paar keer gebeten door de kleine rakkers. We lopen gestaag door en halen soms anderen wandelaars in en af en toe worden wij ingehaald.Na verloop van tijd komen op een steil stuk dat ons brengt naar circa 900m hoogte.

Ondertussen neemt de wind neemt toe en grote wolken drijven op lage hoogte tegen Ben aan. Dit resulteert in kou, slecht zicht en lichte regen (drizzel). We lopen toch door naar de top want twee keer een top missen wil ik niet meemaken. Na 200m lopen besluiten we toch om terug te gaan. Door de regen zijn de rotsen spekglad geworden en door het slechte zicht is het helaas voor ons te lastig geworden om het pad omhoog naar de top te volgen.Volgende keer beter...

Banvie walk

Vandaag doen we het rustiger aan en gaan we wandelen in en rondom het park van Blair Castle. Maar voordat we daar naar toe gaan, gaan we eerst weer even een kijkje nemen bij Queensview. Deze plek hebben we al eens bezocht maar misschien is het uitzicht drastisch gewijzigd? Je weet maar nooit. We staan te genieten van het uitzicht dat nog altijd even mooi is.

Bij Blair Castle aangekomen gaan we eerst eten. Verder kopen we in de souvenirwinkel een boekje met wandelroutes in en om het kasteelpark. Tijdens de lunch kiezen we uit het boekje een kleine wandeling van circa vijf kilometer genaamd 'Banvie Burn Walk'.

Via de parkeerplaats lopen we richting Old Blair en steken aldaar een mooie stenen brug over. We lopen over een licht hellend pad dat ons uitzicht biedt op uitgestrekte heidevelden die momenteel in bloei staan. Een prachtig gezicht! Op de weg terug naar Blair Castle lopen we langs een folly. Vanaf deze folly hebben we alweer een prachtig uitzicht op het kasteel en de Ben Vrackie. Gelukkig schijnt de zon nog steeds uitbundig wat ons doet besluiten om neer te ploffen op het grote grasveld vlakbij het hertenkamp van Blair Castle en genieten nog even na van de de mooie wandeling.

Pass of Killiecrankie

Een pittige wandeling de Ben Vrackie op of een rustige wandeling in de Pass of Killiecrankie? Het wordt dus de rustige wandeling dus rijden we naar het bezoekerscentrum halverwege Blair Atholl en Pitlochry. Vanaf dit centrum lopen we over een wandelpad de kloof in.

Dit is de Pass of Killiecranckie waar Hooglanders in 1689 de orangisten versloegen. Overlevering wil dat één soldaat tijdens de gevechten over de bijna 6 meter brede kloof sprong om te ontsnappen aan gevangenschap. De kloof staat nu dan ook bekend als Soldiers Leap.

De bomen geven al een beetje aan dat de herfst zijn intrede doet. Echter de temperatuur is nog prima! In de zon is het zelfs warm. Als we bij een hangbrug aankomen stoppen we voor de lunch in het herfstzonnetje. De lunch bestaat vandaag uit bij de bakker gekochte Ploughmans sandwiches. Na de lunch lopen we terug.

Op de terugweg naar de auto maken we nog een klein uitstapje naar de rivier Garry. In het stroomgebied van deze rivier liggen ontzettend veel grote en kleine keien. En ik kan het dan ook niet laten om in Schotland de deltawerken in het klein aan te leggen.

De parade!

We verlaten Pitlochry en gaan voor drie dagen naar één van de mooiste steden van Europa, namelijk Edinburgh. Terwijl ik enigszins gespannen achter het stuur van de auto zit, loodst Ankie mij vakkundig door de stad. Wat betreft parkeren hebben we geluk, want het hotel heeft voor ons nog een parkeerplaats vrij in de parkeerkelder. We parkeren de auto, checken in en nemen een taxi naar Edinburgh Zoo.

De dierentuin van Edinburgh bevindt zich in het uiterste westen van de stad. De dierentuin verschilt niet zo heel veel van andere dierentuinen in Europa anders dan dat de hokken hier dusdanig ruim opgezet zijn dat de dieren een uiterst prettig leven hebben. Een nadeel hiervan is wel dat je als bezoeker soms wat verloren staat te turen in een hok en je blij bent als je überhaupt dieren ziet. Wij vonden dit een minpunt!

Wat je absoluut niet mag missen is de Pinquïnparade! Een groot aantal koningspinquins lopen - geheel vrijwillig - op gezette tijden in 'ganzenpas' een paar rondje om een grasveld. Erg leuk om eens te zien!

Princess Street

Winkels in overvloed in Edinburgh. Van grote warenhuizen tot kleine zaakjes in achterafstraatjes. We beginnen met een wandeling naar een winkel waar ze kilts verkopen. Bij terugkomst uit de dierentuin zag ik deze winkel liggen en ik wil al jaren een eigen kilt. In deze winkel weet ik weer waarom het er tot nu toe niet van kwam. De gemiddelde – op maat gemaakte kilt – kost 300 tot 500 pond. Ik zal nog even verder moeten sparen helaas...

We besluiten verder te wandelen naar Princess Street. Ankie koopt hier het nieuwe album van Fergie en in een groot warenhuis even verderop een paar hippe enkellaarsjes. We eten op het dakterras van Olorosso. Voor de gemiddelde toerist is Olorosso wellicht te sjiek. In ieder geval zijn wij iets te gewoon gekleed en een nadere inspectie van de parkeerplaats – 2x Range Rover Sport, 1x Austin Martin en 2x Rolls – doet ons vermoeden alleen maar bevestigen. Toch gaan we er eten omdat het uitzicht van het dakterras echt fantastisch is. We shoppen verder en twee uur later laten we ons vermoeid neerploffen op het gras in Princess Street Gardens.

In Princes Street Garden hangt een relaxte sfeer. Veel zakenmensen zitten hier op een bankje of het gras, in het zonnetje, hun lunch op te eten. Dat lijkt ons ook een goed idee, dus haal ik snel nog even een paar sandwiches met twee flesjes drinken. Niet veel later zitten wij tussen de Schotten op het gras heerlijk te genieten van de zon. Wat is vakantie in Schotland toch heerlijk!

Alnwick Castle

De vakantie zit er alweer bijna op! Vandaag rijden we terug naar Newcastle en ditmaal nemen we de kustroute. We hebben bij een lokale supermarkt wat broodjes en beleg gekocht voor onze picknick op het strand bij Alnwick Castle.

De achterbak van de auto doet dienst als picknickplaats en zodra we onze broodjes op hebben lopen we op ons gemak richting het strand voor een korte strandwandeling. Omdat we op tijd bij de boot moeten zijn, hebben we maar een uurtje de tijd. We doen het daarom maar met de buitenkant van het kasteel. Alnwick Castle heeft decor gestaan als kasteel Zweinstein in de bekende Harry Potter films.

Nadat het uur voorbij is besluiten we verder te rijden naar de boot. En als we in Newcastle aankomen blijkt het terrein, waar de auto’s moeten opstellen om de boot op te gaan, al open is. We sluiten netjes in de rij aan en omdat ik moe ben van het rijden ga ik eventjes op de achterbank van de auto rusten. Net als ik bijna in slaap ben gedoezeld roept Ankie dat we de boot kunnen oprijden, jeetje dat is snel!

Zodra de boot de haven uit is gaan we eten in het a la carte restaurant en daarna de bar in. Er speelt een leuke band en de wijn smaakt prima! Dit is een prima afsluiting van een vakantie waarin we veel ondernomen hebben maar ook lekker hebben uitgerust. Wat mij betreft gaan we volgend jaar weer naar Schotland!